EU steunt LNG-initiatief Rotterdam-Gothenburg

Tallinn, Gothenburg, Rotterdam | persbericht
  • De Europese Commissie verleent 34 miljoen euro subsidie voor de ontwikkeling van een kleinschalige LNG-keten in Rotterdam en Gothenburg, waarmee distributie van LNG voor een schoner maritiem transport wordt gefaciliteerd
  • De samenwerking tussen de havens op het gebied van infrastructuur maakt het voor scheepvaartmaatschappijen mogelijk om over te stappen op schepen die worden aangedreven door vloeibaar aardgas (Liquefied Natural Gas - LNG)
  • LNG maakt het voor de scheepvaart mogelijk om te voldoen aan de strenge emissie-eisen die vanaf 2015 zullen gelden voor de Noordzee, het Kanaal en de Oostzee

De Europese Commissie heeft besloten om het LNG-samenwerkingsproject tussen Rotterdam en Gothenburg aan te merken als een prioriteitsproject voor de ontwikkeling van Europese transportinfrastructuur. De Commissie verleent 34 miljoen euro (SEK 305 miljoen) subsidie voor de ontwikkeling van een kleinschalige infrastructuur voor vloeibaar aardgas (LNG) als een efficiënt en schoner alternatief voor stookolie en diesel in de Noord- en Oostzeeregio. Bij de Nederlands-Zweedse samenwerking zijn de havens van Rotterdam en Gothenburg betrokken, samen met de gasinfrastructuurbedrijven Gasunie (Nederland) en Swedegas (Zweden) en de internationale tankterminaloperator Vopak. Het besluit van de Commissie betekent een duidelijke steun voor de realisatie van dit initiatief, dat erop gericht is om vanaf 2015 voor de kustvaart op de Noord- en Oostzee een nieuwe distributie-infrastructuur voor LNG te realiseren. Het LNG-initiatief Rotterdam-Gothenburg wordt gezien als één van de meest belangrijke ‘snelwegen op zee’-projecten van de Europese Commissie.

Met het gebruik van LNG in transport en industrie zijn essentiële milieuvoordelen te behalen. Met LNG voor de scheepvaart kan de uitstoot van zwavel-, stikstofoxide-, koolstofdioxide- en fijnstofemissies worden teruggebracht. LNG is vooral voor scheepvaartmaatschappijen een effectieve oplossing om te kunnen voldoen aan de strenge eisen van het Sulphur Emission Control Area (SECA), die vanaf 2015 voor de Noordzee, het Kanaal en de Oostzee een zwavelemissie verbieden, uitstijgend boven 0,1 procent.

De LNG-initiatieven in de havens van Rotterdam en Gothenburg vormen een Noord- en West-Europese keten voor maritieme LNG. In Rotterdam zijn Gasunie en Vopak partners in de Gate terminal, waar grote hoeveelheden LNG worden aangevoerd vanuit alle delen van de wereld. De bedrijven plannen LNG break-bulk faciliteiten naast de Gate terminal, waardoor de export van kleinere hoeveelheden LNG mogelijk is voor herdistributie naar satellietterminals, zoals de geplande terminal in Gothenburg. Vopak en het Zweedse gasinfrastructuurbedrijf Swedegas plannen een kleinschalige LNG-terminal in Gothenburg, die zal fungeren als de belangrijkste distributielocatie voor zowel de scheepvaart als de industrie in Scandinavië.

De samenwerking realiseert een LNG-verbinding tussen de grootste haven van Europa en de grootste haven van de Noordse regio. De realisatie van het project zal LNG-distributiefaciliteiten veiligstellen voor de scheepvaartmaatschappijen, een belangrijke voorwaarde voor scheepvaartmaatschappijen die overwegen om te investeren in nieuwe, door LNG aangedreven schepen.

Meer informatie: pers@gasunie.nl

Deel deze pagina:

Meer Gasunie ...

Hieronder vindt u een overzicht van andere websites van Gasunie. Op deze websites staat onder andere meer informatie over de verschillende projecten en deelnemingen van Gasunie. Met de zoekfunctie in deze website kunt u ook onderstaande websites doorzoeken.

Zoek binnen Gasunie-websites

Verbergen