Gasunie wint No Dig Award met innovatieve boortechniek

Groningen


Dinsdag 11 januari 2011 mocht Enno Freese, projectdirecteur grote projecten bij Gasunie, uit handen van de heer Everaers, voorzitter van de Nederlandse vereniging voor Sleufloze Technieken en Toepassingen (NSTT) de No Dig Award in ontvangst nemen voor het toepassen van de Direct Pipe methode bij de kruising van het Hartelkanaal in de Europoort.

Werkzaamheden
Gasunie breidt haar transportnetwerk grondig uit (Noord-Zuid Route). In het Rijnmondgebied worden gastransportleidingen gelegd die het mogelijk maken later dit jaar aardgas door het Gasunie-net te transporteren afkomstig van de LNG-terminal Gate op de Maasvlakte. Het Hartelkanaal bleek een lastig te kruisen hindernis. Traditioneel zou Gasunie hier gekozen hebben voor een horizontaal gestuurde boring (HDD). Bij een HDD echter moet de gehele pijpstreng klaar liggen achter het boorgat om ineens ingetrokken te kunnen worden. Rondom de kruising Hartelkanaal was geen locatie waar de streng in z’n geheel kon worden uitgelegd. Daarom werd gekozen voor de Direct Pipe methode, een combinatie van een gesloten frontboring en een HDD met toepassing van twee nieuwe elementen: een pipethruster en een speciale tunnelboormachine.
De pipethruster duwt met een speciale klem de buis de grond in terwijl de tunnelboor op het front van de pijp de grond wegboort en het gruis via het binnenste van de pijp afvoert. Het uitleggen van de streng als geheel is bij deze techniek niet nodig. Een leidingstuk van 54 meter werd telkens aan het voorgaande deel gelast en onder de grond gebracht. Op deze wijze is 540 meter gastransportleiding onder de druk bevaren, open zeeverbinding met de Rotterdamse havens gelegd.

De No Dig award wordt door de NSTT uitgereikt aan de organisatie die op een verantwoorde wijze de ontwikkeling en toepassing van sleufloze technieken voor leidinginfrastructuur bevordert. Gasunie heeft binnen de aanleg van de Noord-Zuid Route A.Hak Drillcon de gelegenheid gegeven de Direct Pipe Methode voor het eerst toe te passen in Nederland. Het juryrapport prees de toepassing als een “in economisch en milieutechnisch opzicht goede bijdrage aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Van alle genomineerde projecten was Gasunie de opdrachtgever. Naast de Direct Pipe Boring Hartelkanaal ging het om:

  • De kruising van de Westerschelde door middel van twee gestuurde boringen van elk circa 1.300 meter vanuit een damwandkuip midden in de Westerschelde. Aannemer: Visser & Smit Hanab.
  • De kruising van de Maas door middel van een gestuurde boring met toepassing van biogrout waarmee kalk werd aangemaakt om de grindlagen in de ondergrond te verstevigen. Aannemer: Visser & Smit Hanab.
  • De kruising van de Eems door middel van het boren en aanleggen van een betonnen tunnel waarin de gastransportleiding zwevend is gelegd en vervolgens afgezonken op een grindbed. Aannemer: Bam combinatie Eemstunnel.

Deel deze pagina:

Meer Gasunie ...

Hieronder vindt u een overzicht van andere websites van Gasunie. Op deze websites staat onder andere meer informatie over de verschillende projecten en deelnemingen van Gasunie. Met de zoekfunctie in deze website kunt u ook onderstaande websites doorzoeken.

Zoek binnen Gasunie-websites

Verbergen